Vårstämman 2015

Vårstämman 2015
Över 100 personer mötte upp för att forma framtiden.

måndag 13 juli 2015

I valet och kvalet på Lappo 11/7 - en resumé

Jag heter Michelle Grönlund och är en 18-årig brud från Hammarland. Jag fick den stora äran att representera Åländsk Center och UngCentern på den första uppsättningen av i valet och kvalet på Lappo i lördags. Här kommer min resumé på dagen;

Jag hade många blandade känslor inför lördagen. Nervositet blandades med tacksamhet och förväntan. En förväntan över att få möta jämnåriga ungdomar i intressanta debatter, men även en nervositet att kunna bidra med något meningsfullt. Men jag lugnades ned av Janke Berglund och Mathias Johansson över en kopp kaffe på M/S Alfågelns akterdäck.


Väl framme på Lappo började vi rigga upp vårt stånd på marknadsområdet. Men rätt snabbt gick jag och Erica Sjöström till berget vid utescenen för att hitta en lämplig bergklack att lägga ut filten på. Vi satt på första parkett för att höra på partiordförande Harry Janssons sommartal. Trots vindens drag i mikrofonerna lyckades Harry tala skickligt, inspirerande och fångande om bland annat företagsamhet och inflyttning till Åland. 

En timme efter ankomsten till Lappo började det Ungdomspolitiska seminariet i fotosalen i skärgårdsmuseet. Med Mathias Johansson vid min sida mötte vi ungdomsrepresentanter från de andra partierna. Moderator Karin Lindbom tog fram olika områden som indexjustering av studiestödet och kollektivtrafiken. Men den roliga twisten var att publiken skulle hålla upp en grön- respektive en röd lapp, huruvida de hade för åsikt om det som sades. Publiken fick även aktivt delta och fråga, samt starta debatt. Det populäraste ämnet var kollektivtrafiken, det gick både publiken samt ungdomsrepresentanterna igång på. 

Efter en snabb middag bestående av Lappoburgare, fortsatte nästa programpunkt. På tur stod då den tredelade debatten med Ålands Radio, politiker och en ungdomspanel. Politikerna debatterade i 35 minuter och sedan fick ungdomspanelen i 5 minuter kommentera och i vissa fall skapa en debatt inom panelen. Hela programpunkten höll på i 2 timmar och varje enskild debatt i 40 minuter. Ämnen som togs upp och gick heta var KST, kommunsammanslagningar, fysisk- och psykisk ohälsa, infrastrukturen, de hemlösas situation, ungdomars framtid på Åland och mycket mer. 

En dryg timme efter debattens slut traskade vi ned till hamnen för att vänta på M/S Alfågeln, som skulle ta oss tillbaka till Hummelvik. Nästan den hela solfrusna centertruppen samlades i caféet och åt ett värmande kvällsmål samt en öl eller två. Trötta men glada, reflekterade vi över vad som hänt under dagen och allt som hade sagts. Vid färjfästet sade vi alla hejdå och for åt skilda håll.


Men jag känner en stor känsla av tacksamhet. Tacksamhet till arrangörerna, som gjorde denna dag möjlig. Tacksamhet till alla politiker och alla på något sett deltog. Men ett extra tack till Centern, som gav mig en unik möjlighet som inte alla får. Så jag säger som avslutande ord, tack alla för en givande gårdag och en härlig kickoff inför höstens lagtings- och kommunalval. 

Ha en fortsatt trevlig sommar och allt gott,

Michelle
Michelle Grönlund


Partiordförande Harry Jansson håller sommartal på Lappo



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar